Skolresultaten i Sverige har försämrats allvarligt i
förhållande till andra länder. Den genomsnittliga kunskapsnivån har sjunkit
samtidigt som andelen elever med helt otillräckliga kunskaper har ökat och de
duktigaste elevernas prestationer har sjunkit. Klyftorna i skolan har blivit
större.
Som recept för att vända denna utveckling anförs ofta fler
och tidigare tester, fler och tidigare prov liksom fler och tidigare betyg. Jag
är mycket tveksam till det receptet. Visst skall vi ha både tester, prov och
betyg i skolan. Men det finns tyvärr inget samband som säger att om man
fördubblar antalet betyg och prov så fördubblas kunskapsnivån hos eleverna.
Min egen erfarenhet både som lärare och som förälder är att
det finns ett starkt samband mellan kvalitén på undervisningen och
kunskapsnivån liksom mellan mängden (bra) undervisning och resultaten. Vill man
förbättra elevernas kunskaper – och det säger sig alla vilja göra – så borde
man därför prioritera mer och bättre undervisning. Detta förutsätter fler
välutbildade och duktiga lärare.
Alla som jobbar i skolan – både lärare och elever – vet att
alltför stora klasser leder till sämre undervisningsresultat. Nu har IFAU
(Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering) undersökt sambandet mellan klasstorlek och skolresultat. Man har undersökt elever födda
1967-82. Studien visar att de som gick i en mindre klass på mellanstadiet hade
bättre resultat i åk 6 än elever i större klasser. Eleverna upplevde också att
de hade bättre självförtroende och uthållighet. Ett intressant resultat är att
skillnaden i skolresultat höll i sig under hela grundskolan. Även sannolikheten
att läsa vidare på högskolan ökade. Skillnaderna bestod upp i vuxenlivet. De
som gick i en mindre klass hade även högre lön som vuxna än dem som gått i en
större klass på mellanstadiet. Rapportförfattarna tolkar detta som att de som
gått i mindre klasser blir mer produktiva i vuxen ålder och att samhället
därigenom får igen de kostnader som mindre klasser medför.
Mindre klasser kräver mer resurser till skolan. Lärarnas Tidning har gjort en genomgång av vilka modeller för
fördelning av resurserna mellan olika skolor som ger best elevresultat.
Genomgången visar att de kommuner som tillämpar en modell där man tar hänsyn
till socioekonomiska faktorer lyckas bäst. Det betyder att om man fördelar
resurserna till olika skolor utifrån elevsammansättningen med hänsyn till
socioekonomiska faktorer så tycks det leda till att eleverna presterar bättre
än förväntat med hänsyn till elevernas bakgrund. Båda dessa resultat är mycket
glädjande. Det går alltså att påverka elevernas kunskaper genom
resursfördelning och klasstorlek. Men tyvärr är det bara en fjärdedel av
kommunerna som tillämpar en behovsbaserad fördelningsmodell, något som borde
leda till åtgärder.
När kunskapsnivåerna sjunker och fler elever får svårt att
klara målen anvisar idag utbildningsminister Björklund helt fel recept: lägre
kunskapskrav, kortare utbildning och stora besparingar i gymnasieskolan.
Istället bör man göra tvärtom: investera i skolan, satsa på bra lärare, ge mer
och bättre undervisning till alla elever men framförallt till dem som har
svårigheter att nå kunskapsmålen. Våra förslag om obligatorisk sommarskola för
elever i grundskolan som riskerar att halka efter och utbildningskontrakt för
att alla unga skall nå gymnasiekompetens är viktiga steg i rätt riktning.
Stort framtidslöfte trivs i boppigt landskap – Ebba Dankel 4 på Unity
-
Jazzkrogen Unity i Göteborg 26/5 2023 Tidigare hade jag hört Ebb Dankel på
Alicia Lindbergs fullängdsdebut. Pianisten från Malmö spelar oftast
tillsammans ...
No comments:
Post a Comment