Redan när barn börjar skolan är förutsättningarna mycket
olika. Några är tidigt mogna, har lätt för att finna sig till rätta i skolans
rutiner och kan redan läsa och räkna. För andra barn kan svårigheterna torna
upp sig i mötet med skolans krav. Barnens föräldrar har också olika
förutsättningar att kunna stödja och hjälpa sitt barn på bästa sätt i mötet med
skolans värld. Skolan måste därför ha ett kompensatoriskt uppdrag, att ge extra
stöd till de barn som behöver det, kunna anpassa och förstärka undervisningen
för vissa barn. Men här finns stora brister idag. Det är snarare regel än
undantag att elever med behov av särskilt stöd inte får de insatser som krävs
för att de skall hänga med i skolan.
Idag föreslår moderaternas nye skolpolitiske talespersonTomas Tobé att det skall införas ett skolmognadstest för alla barn innan de
börjar skolan så att man skall hitta de barn som behöver extra stöd. Tomas Tobé
har bara hunnit vara skolpolitiker i ett par veckor och bör förlåtas för att
han ännu inte hunnit lära sig skolans vardag eller lyssna till lärarnas
erfarenheter. Problemet är inte att hitta de barn som behöver extra stöd.
Problemet är att de inte får något extra stöd. Lärarna vet i allmänhet mycket
väl vilka barn som har större svårigheter än andra, vilka barn som behöver
anpassad och förstärkt undervisning för att kunna hänga med sina klasskamrater.
Men när de påpekar detta möts de av sammanbitna rektorer som skakar på huvudet,
det finns inte resurser till det. Och med stora klasser blir det allt fler barn
som halkar efter eller har svårt att finna sig tillrätta i skolans rutiner. Redan
innan barnen börjar i skolan, under ett helt år i förskoleklassen, finns alla
möjligheter att upptäcka de barn som behöver extra stöd. Det är inte upptäckten
som är svårt. Därför är det inte nya tester som behövs. Det är nya resurser som
behövs för att hjälpa alla de barn som skolans pedagoger redan ser behöver
extra stöd.
Lärarförbundet har fört fram tanken att lärare borde ha rätt
att ordinera extra stöd till de barn som behöver det. Det är ett förslag som
har vuxit fram utifrån tusentals lärares förtvivlan över stora klasser och
obefintliga extra resurser för elever som behöver det. Det är ett förslag som
tål att diskuteras.
Vi vet idag att barn som har gått i förskolan klarar skolan
bättre. Utvecklande pedagogisk verksamhet och omsorg i förskolan bidrar till
att kompensera barns skilda bakgrunder och förutsättningar. Bra förskola för
alla barn är den bästa insatsen för att ge goda förutsättningar att utvecklas
väl och klara skolan. Men alla barn har inte rätt till förskola idag. De barn
vars föräldrar lever på försörjningsstöd har inte rätt till förskola som andra
barn. De har inte rätt till förskola förrän vid tre års ålder och då bara 15
timmar i veckan.
Alltså: de barn som troligen är i störst behov av förskolans
verksamhet har inte rätt till den idag. Som lök på laxen har regeringen
dessutom infört ett vårdnadsbidrag som gör att framförallt vissa barn med annat
modersmål än svenska hålls hemma istället för att delta i förskolans verksamhet
och lära sig det svenska språket.
Mognadstest kommer att inte göra skillnad för barns lärande.
Men förskola funkar. Satsa på förskolan. Och på lärarna.
Stort framtidslöfte trivs i boppigt landskap – Ebba Dankel 4 på Unity
-
Jazzkrogen Unity i Göteborg 26/5 2023 Tidigare hade jag hört Ebb Dankel på
Alicia Lindbergs fullängdsdebut. Pianisten från Malmö spelar oftast
tillsammans ...
Man måste ju även förstå fördelen med att hitta de barn som behöver hjälp tidigt, men det borde kunna göras genom lärare och inte genom tester. Tester har en tendens att kännas för allvarliga och kan påverka barnen psykiskt. Och det är som du säger, varför debatterar man det här om man inte har nog med resurser för att ta hand om de barn som man redan nu vet behöver stöd? Tycker du att man borde införa ett test? Jag gjorde en omröstning på plusett:http://www.plusett.nu/omrostning-1899/ska-man-genomfora-tester-pa-sexaringar-for-att-fa-
ReplyDeleteJag har inget emot ett test om det verkligen leder till att barn med svårigheter får stöd. Men jag retar upp mig på att man ropar på mer test istället för att ropa på mer och bättre lärarresurser.
ReplyDelete