21 July 2011

VM-brons

När det svenska landslaget kom hem till Sverige blev de hyllade av tiotusentals människor längs Göteborgs gator, av fotbollsungdomarna på ett fullsatt Ullevi, av tv-tittare runt om i landet. De får ta emot folkets jubel och kärlek och det är de väl värda. Ett VM-brons är hur stort som helst. Sverige vann mot alla lag utom mot Japan, de blivande världsmästarna, men det var nog när vi slog storfavoriten USA i gruppspelet som de flesta tv-tittarna här hemma fick upp ögonen för att det här landslaget har något extra som gör att de kan vinna även mot riktigt bra lag. Säkert var jag inte ensam om att känna tårarna komma mitt i jublet efter segermatchen mot Frankrike. Det här är ett landslag som har alla möjligheter att bli folkkärt, redan nästa sommar får vi följa dem i OS i London. Och sommaren 2013 har vi EM i Sverige!
VM i Tyskland blev en stor framgång för det svenska landslaget. Men framförallt är årets VM en enorm framgång för den internationella damfotbollen. Långt fler nationer än tidigare kunde ställa upp med riktigt bra och väl förberedda landslag, konkurrensen inom den internationella damfotbollen har definitivt ökat och det är en stor framgång som självklart ökar värdet av de svenska medaljerna.
Detta var det sjätte VM som anordnas och jag tror att det måste betraktas som ett stort kommersiellt genombrott för damfotbollen. Värdnationen Tyskland, med VM-generalen Steffi Jones i spetsen, hade gjort ett gediget förarbete för att öka intresset för VM genom att turnera runt till alla deltagande nationer och skapa medial uppmärksamhet. Och intresset växte. Öppningsmatchen i Berlin hade nära 80 000 åskådare och publiksnittet i hela VM låg på imponerande 25 000!
TV-sändningarna blev en succé. För första gången hade ett dam-VM lika många kameror och väl arrangerade tv-sändningar som ett herr-VM. FIFA har kunnat konstatera att tv-tittandet från årets VM slog nytt rekord för damfotbollen. I Sverige var det 1,7 miljoner tittare som såg semifinalen mot Japan, i värdnationen Tyskland var det i genomsnitt 16 miljoner tv-tittare som såg de tyska matcherna. Nästan en femtedel av Tysklands befolkning! I USA var det 21 miljoner tittare som såg straffläggningen i finalen, den högsta tittarsiffran någonsin för fotboll i USA och den nästa högsta någonsin för tv-sändning på dagtid. I Japan, där VM-hjältarna har tagits emot som rockstjärnor (och fått oväntade och höga prissummor av en sponsor!), var tittarsiffrorna dubbelt så stora som vid herr-VM i Sydafrika förra året.
Att så många människor över hela världen har fått chansen att se damfotboll av världsklass med folkfest på läktarna kommer förhoppningsvis att märkas i de nationella seriernas publiksiffror. Det skall bli spännande att följa damallsvenskans publiksiffror när serien nu drar igång efter uppehållet. Men höga tittarsiffror betyder också helt nya kommersiella möjligheter för damfotbollen. Nu gläds vi åt de svenska VM-medaljerna, hyllar vårt härliga landslag och går mot en ljus framtid för damfotbollen!

No comments:

Post a Comment