16 November 2010

Sämre kunskaper

Utvecklingen går åt helt fel håll i svensk skola. Under flera år har skillnaderna mellan de elever som klarar sig bra och dem som inte får tillräckliga kunskaper ökat och det beror inte på att skolan lyckats allt bättre med de duktigaste eleverna. Istället har vi år efter år kunnat se en utveckling där de elever från arbetarhem, elever med lågutbildade föräldrar och elever med svårigheter eller sjukdomar/funktionshinder systematiskt har missgynnats i skolan. De har inte fått chansen att få tillräckliga kunskaper och ännu mindre fått chansen att få uppleva lärandets glädje och det självförtroende som växer av kompetens och förmåga.
Nu kommer nya uppgifter från Skolverket om att nu sjuknker även snittbetygen för elever till högutbildade föräldrar. Svensk skola lyckas alltså allt sämre med sitt huvuduppdrag. Kunskapsnivån sjunker generellt och dessutom ökar klyftorna. (Läs mer om Skolverkets rapport här).

Det är dags för en skolpolitisk offensiv. De ökade klyftorna i samhället tillsammans med Björklunds skolpolitik leder Sverige bakåt, det är barnen och ungdomarna som får betala priset. Nu måste elevernas lärande och undervisningens kvalitet sättas i centrum. Betyg och prov i all ära, men det är bra lärare, bra undervisning och en förtroendefull stämning i klassrummet som gör att nya kunskaper kan växa.

1 comment:

  1. Vad du är klok.
    Alla måste inse detta.
    Vi lärare går på knäna när vi ser dessa orättvisor och ungdomarna som behöver mer hjälp, även socialt, själv har jag kämpat i många år för att få mer medel och ett annat tänk när det gäller "individuell" studieplan. Resurserna måste gå till rätt saker i skolan.

    Jag hoppas mycket på dina bra inlägg.
    Kärlekskram till dej

    ReplyDelete